Kjensvasshytta

Hytta har 28 sengeplasser, er fullt utstyrt og har innlagt strøm og sommervatn. Hytta ligger ved Kjennsvatnet og er et fint utgangspunkt for turer til Nord-Norges høyeste topp Oksskolten og til Okstindbreen. Om du ønsker å prøve fiskelykken i Kjennsvatnet er det robåt tilgjengelig.

Hytta har også egen vedfyrt badstu som ligger ved vatnet. Om du vil bruke badstua er leien er kr 100 og dekker ekstra vedbruk etc.
Det er egen sikringshytte. Se rute 6, 7 og 9 for adkomst til Kjennsvasshytta.
Sommerstid er det adkomst via bilvei helt fram til hytta. Se rute

Hytteverter:

Jarle Roghell (Jarle.roghell@gmail.com,tlf:91578339)

Susanne Røreng (susanneroreng@gmail.com, tlf: 91753298)

Karl Arne Kjeldsen (karl.arne@live.no, tlf: 901 08 095)

Bjørn_Einar Valla (bjorn.einar@h-lt.no, tlf:91764062)

Vidar Tverå (brygfjell@hotmail.com, tlf:99540093)

Marita Grönlund (brygfjell@hotmail.com,tlf: 97989067)

Dugnadshelg

I september 2016 ble det arrangert dugnadshelg på Kjensvasshytta. Stor innsats av store og små med bl.a. maling av alle husene, stabling av ved, rydding av kratt, reparasjon av tak på badstua. Tusen takk til alle som deltok. Her er noen bilder:

Sanitærbygg

Hemnes Turistforening (HTF) er i gang med et prosjekt som har som mål å etablere et friluftslivstilbud også for folk med funksjonshemminger. Kjensvasshytta som med en alder på over 100 år er den eldste turistforeningshytta på Helgeland, og ei av de eldste i Norge. Samtidig er det ei av få hytter som sommerstid har vei helt fram. Plasseringa er idyllisk ved bredden av Kjensvatnet, og hytta har både naust med robåt og frittstående vedfyrt badstu. Foreninga har nå ambisjon om å bygge om hovedhytta for at folk med rullestol skal kunne bruke hovedetasjen med soveplass der. Videre skal det anlegges utearealer rundt selve hytta og det skal bygges et sanitærbygg med dusj og toalett.

Fra hovedhytta og mot naustet som ligger et par hundre meter unna er tanken å lage en tursti for rullestol. Vi har også sammen med Statskog sett på muligheten for ei enkel flytebrygge ved naustet.

Prosjektet “Sanitærbygg” er et samarbeidsprosjekt med Hemnes Kommune, og det skal være i tråd med målsetningene i Hemnes kommunes forslag til ”Kommunedelplan om fysisk aktivitet og naturopplevelser 2017 – 2020”. Turisthytta ved Kjensvatn er et yndet turmål både til fots og med bil/buss. Skoler/barnehager bruker hytta og uteområdene både til læring, og til å utøve fysiske aktiviteter. Hytta skal også i framtiden kunne være et mål for eldre og folk med bevegelseshemming.

Det er på dette grunnlaget at HTF ønsker å etablere et sanitærbygg i tilknytning til turisthytta.
– Et sanitærbygg skal ligge i området der det nå er utedo. Utedoet skal integreres i bygget.
– Bygget skal arkitektonisk knyttes godt an til Kjensvasshytta
– Det skal være dusj og vannbasert toalett med kjemisk/biologisk rensing

Nytt sanitærbygg: tunplan, plantegning bygg, fasader laget av Tanken Arkitektur Hemnesberget: